روز بزرگداشت شهادت فرماندهان دفاع مقدس گرامی باد 


هشتم مهرماه به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان رشید قوای مسلح نظام اسلامی ایران، روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامگذاری شده. در هشتم مهرماه سال 1360 سانحه‌ای برای هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داد که منجر به سقوط هواپیماشد و طی آن سرداران رشید سرتیپ سیدموسی نامجو، شهید یوسف کلاهدوز، سرتیپ جواد فکوری، سرلشکر ولی‌الله فلاحی و محمدعلی جهان‌آرا  به همراه دهها تن از مجروحین جنگ که برای مداوا در حال انتقال به تهران بودند، به شهادت رسیدند.

کوتاه نوشت: «رفاقت به سبک تانک» عنوان مجموعه طنزهای نویسنده معاصر داوود امیریان است که با هم داستان کوتاه «اسی بشکه» از این کتاب را مرور می کنیم: فرمانده عراقی اردوگاه در چاقی و بدقوارگی رو دست نداشت. با صورت سیاه و دماغ گنده و سیبل های پاچه گاوی و هیکل چند لایه و خیکی اش بین اُسرای ایرانی به اسی بشکه معروف بود.

 آن روز بعد از آمار روکرد به ما و گفت: ای آتش پرست ها. امروز روز شادی و رقص و آواز است. امروز روز تولد سیدالرئیس صدام حسین است. 

به زور جلوی خنده مان را گرفتیم. بد معصب ها نمی گذاشتند نماز بخوانیم و روزه بگیریم اما تا دلتان بخواهد ازمان می خواستند برقصیم و قِر بدهیم! ما هم که این کاره نبودیم و زیر بار نمی رفتیم. 

آن روز هر چه اسی بشکه تهدید کرد و فحش داد و التماس کرد که برقصیم و دست افشانی کنیم. زیر بار نرفتیم تا اینکه تهدید کرد اُسرای نوجوان را شکنجه خواهد کرد. سر انجام راضی شدیم که فقط کف بزنیم و اسی بشکه خودش زحمت قردادن و رقصیدن را بکشد و مراسم شروع شد.

اسی بشکه رفت وسط حلقه اسیران و شروع کرد به رقصیدن و نعر زدن که مثلا ترانه می خواند. ما هم دست می زدیم که یک زمزمه ای بلند شد که« خرسُ به رقص آوردیم و دُمِش به دست آوردیم!» اسی بشکه شکم کپل را میچرخاند و ما میخواندیم.