خدا گفته من تو را از خاک آفریده ام ، پس بنده مثل خاک باش و افتادگی کن . به در می گوید تا دیوار گوش کند ... یعنی:

 من تو را از خاک آفریدم پس انتظار دارم تو هم مثل خاک باشی . این خاک افتاده است . ویژگی خاک ، افتادگی است . تو هم بیا افتادگی و تواضع کن . با تواضع و افتادگی خودت را بالا می بری . یک دو ریالی از جیب شما می افتد و ارزشی ندارد ولی شما خم می شوید و آنرا بر میدارید زیراافتاده است . شماهم اگر افتاده باشید بالا می رویید . یکی دیگر از ویژگی های خاک پذیرش است . سنگ پذیرش ندارد ولی شما روی خاک راحت می توانید شیار بزنید . خاک به شما اجازه می دهد زیر و رویش بکنید ولی سنگ به شما اجازه نمی دهد . خاک بذر را می پذیرد ولی سنگ نمی پذیرد . به همین دلیل خاک سبز می شود ولی سنگ سبز نمی شود . خاک با پذیرش سبز شد . اگر توهم پذیرش داشته باشی سبز می شوی . کلام خدا مثل بذر است اگر آنها را بپذیری ، تو هم سبز میشوی . بلاهایی که گاهی خدا بر سرت می آید ، همان شخم زدن ها است . آنها را بپذیر تا سبز شویی . یکی از ناله های اهل جهنم همین است که ای کاش خاک بودیم . خدا گفت : دست از خاک بودن بر ندارید . ای کاش افتاده بودیم و دست از خاکی بودن برنمی داشتیم . کاشکی من هم اهل پذیرش بودم و اهل ایمان بودم .

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ ... اگر کسی کبر داشت وارد نماز شد افتاده می‌شود ،خاشع می‌شود،متواضع می‌شود،دیگر بوی کبر و نخوت و غرور را شما از او نمی شنوید.


حاج آقا رنجبر

*****************

سیم خاردار 56 : تواضع و زهد نبود.

افتادگی آموز اگر طالب فیضی / هرگز نخورد آب زمینی که بلند است ...

زهد، نداشتن نیست که بگوییم نباید داشته باشی، زهد در بند داشته‌ها نبودن است. همین اسیر داشته‌های خودت نباشی. زمین گیرت نکند.می شود زهد .(حاج آقا رنجبر)