حاج آقا فرحزاد در برنامه سمت خدا:

 نجاشی یک شاعر زبردستی بود.چون زمان سابق شعر گفتن حکم رسانه و روزنامه‌ها را داشته،فضائل اهل بیت را نشر می‌دادند.از شاعران زبردست و توان مند زمان حضرت امیر بوده ، آمد خدمت حضرت امیر و مومن شد و دنبال حضرت حرکت می‌کرد.خیلی خاطره‌ی تلخی از نجاشی در تاریخ هست : نجاشی در ماه رمضانی روزه گرفته بود،آمد پشت سر امیرالمومنین نماز بخواند در مسجد کوفه . در مسیری که می‌خواست بیاید نماز جماعت یک رفیق ناباب یک گرگ که از گرگ درنده هم رفیق ناباب بدتر است سر راهش را گرفت گفت من شراب نابی تهیه کرده ام ... 

 خیلی عالی است.گفت:من روزه ام.ماه رمضان است،می‌خواهم بروم نماز.شراب همه وقت حرام است در ماه رمضان حرمتش بیشتر است آدم با حرام بخواهد روزه اش را باز کند کفاره‌ی جمع دارد خیلی بد است .
هر چه از در انکار در آمد آن دوست بدجنس قوی تر بود.گفت:چه کسی می‌فهمد؟ چه کسی خبر دارد؟در خانه است،بیا!همه وقت این شراب ناب گیر نمی‌آید،این بزم گیر نمی‌آید،آن قدر وسوسه کرد مخش را زد او را از صراط مستقیم کشاند به بزم شراب و او هم شراب خورد ! آمد بیرون به حالت مستی ، چند نفر دیدند، آمدند خدمت حضرت امیر شهادت دادند که نجاشیِ شاعر مست کرده از خود بیخود شده . او را آوردند ،ثابت شد .حضرت فرمودند باید تازیانه بخورد آن هم در ماه مبارک رمضان تازیانه هم باید بیشتر بخورد جرمش بیشتر است فامیل و اطرافیان واسطه شدند حضرت امیر گفتند : نه،حکم خدا باید اجرا شود .می‌خواست فرار کند نگذاشتند تازیانه زدند بعد از سه روز از کوفه فرار کرد رفت پیش معاویه به معاویه ملحق شد عاقبتش پیوند با طاغوت بود به قعر جهنم کشیده شد ...

ببینید دوست ناباب آدم را به کجا می‌برد...


حال مثالی بزنیم از تاثیر همنشینی با خوبان :


در روایت داریم ابوبصیر می‌گوید:من یک همسایه‌ای داشتم در دیوان بنی امیه کار می‌کرد و مالیات می‌گرفت و تقسیم می‌کرد و کمک کار آن‌ها بود.چون با من رفت و آمد داشت به من علاقه پیدا کرد فهمید که کارش اشتباه است،شغلش و در آمدش حرام است.یک بار به من گفت اگر شما خدمت امامت امام صادق علیه السلام می‌رسی، می‌توانی برای من یک راه حل پیدا کنی ؟من هم می‌توانم از جهنم در بیایم؟ (در خودش خمیر مایه‌ای بوده یک راه امید و نجاتی)من که از اول در دیوان آن‌ها کار می‌کرد،عمال ظالم‌ها و طاغوت‌ها بودم اموالم هم از آن‌ها از راه حرام جمع شده راهی برای برگشت من است یا نیست؟(انسان یا با پیغمبر و امام مستقیم یا با دوستان آن‌ها با کسانی که با آن‌ها پیوند دارند ارتباط داشته باشد.) ابوبصیر گفت:باشد. آمدم مدینه خدمت امام صادق داستان همسایه ام را گفتم.حضرت ابتدا فرمودند: به او بگو شما نمی‌بایست در این کارها می‌رفتی این نکته‌ی مهمی است امام صادق فرمودند اگر بنی امیه اعوان و انصار و یار نداشتند می‌توانستند حق ما را غصب بکنند و ظلم و جنایت بکنند؟ یعنی شما ظالم هستید که کمک به ظالم می‌کنید تایید ظالم می‌کنید ولی حالا که اگر واقعا پشیمان شده و نادم شده و چراغش به قول ما روشن شده می‌فهمد اشتباه کرده اگر برگردد اموالش را به فقرا تقسیم بکند به کسانی که حق دارند بدهد توبه بکند منِ امام صادق برایش بهشت را ضمانت می‌کنم راه برگشت باز است کسی که ریشه و بنیادش از طاغوت و ظالم پر شده اعوان ظلمه بوده پول حرام گرفته خانه زندگی اش از حرام بوده راه برگشت دارد حضرت فرمود بهشت را بر او ضمانت می‌کنم. ابوبصیر می‌گوید برگشتم.این آقا آمد دیدن من.گفتم:پیغام امام صادق این است اولا نمی‌بایست می‌رفتی ولی حالا که رفتی اگر برگردی جبران گذشته بکنی منِ امام صادق بهشت را برای شما ضمانت می‌کنم.گفت:باشد،من هم مرد و مردانه می‌آیم میدان.آمد فردا اموال غیر ضروری را که نیاز نداشت تقسیم کرد،به فقرا بخشید،دیون را ادا کرد،حلالیت طلبید آن چیزی که در توانش بود.حتی دنبال من فرستاد،من امکاناتی در زندگی ندارم از رفقا کمک گرفتم مال حلالی تهیه کردیم این چند روز زندگی اش بگذرد یک چند وقتی در سلامت زندگی کرد.یک روز پیام فرستاد که حالم خوب نیست رفتم به بالینش دیدم در حال احتضار است در آن لحظه‌ی آخر که داشت جان می‌داد شهادتین را که می‌خواست بگوید بعد از شهادتین گفت:‌ای ابابصیر به خدا قسم صاحب تو امام صادق به وعده‌ای که داد وفا کرد یعنی آن جای من را در بهشت نشان داد. دید جای خودش را ... ابوبصیر می‌گوید من خیلی خوشحال شدم بعد از مردنش غسل دادیم تشییع کردیم دفن کردیم برگشتم مدینه خدمت امام صادق پایم دم دهلیز خانه بود امام صادق از اندرونی از اتاق فرمودند یَا أَبَا بَصِیرٍ قَدْ وَفَیْنَا لِصَاحِبِکَ (اصول کافی، ج 1) ما به صاحبت وفا کردیم قولی که داده بودیم عمل کردیم.

 این یک واقعیتی است رفیق خوب همسایه‌ی خوب دوست خوب آدم را از کجا به کجا می‌برد در تاریخ نمونه‌های فراوان داریم آن‌هایی که دوست خوب دارند به همه‌ی خوبی‌ها کشیده شده اند...

دوست از پدر و مادر هم به انسان نزدیک تر است ... اقرب الاقربا نزدیک ترین نزدیکان است ... ان شاء الله اگر دوست خوب داریم قدرش را بدانیم و حفظ بکنیم،اگر هم نداریم با چنگ و دندان برویم سراغش ...

 آیت الله قاضی می فرمودند : "اگر کسی چهل سال در به در بگردد یک دوست خوب یا یک استاد خوب پیدا بکند هیچ ضرر نکرده است ."یعنی آن استاد بزرگ و نورانی یا دوست خیلی خوب کار چهل ساله را یک شبه چند روزه او را می‌برد ...


*****************************

سیم خاردار 38 : معاشرت با افراد غیر لازم  کردم.

 از امیرالمومنین مولا علی (ع) سوال شد : کدام دوست بد است ؟ فرمود : کسی که معصیت خدا را برای تو زیبا جلوه دهد...

حواسمون باشه که با خوبان همنشینی کنیم و خودمون هم همنشین های خوبی باشیم ... ماه رمضون فرصت خیلی خوبیه برای همنشین شدن و هم نفس شدن با خوبان ...


به همین زودی 8 روز گذشت ...حواسمون باشه چشم به هم بزنیم شب های قدر از راه میرسند و بعد هم عید فطر ...

خیلی خیلی تمنای دعا ...