دو نفر از اصحاب رسول خدا(ص) که ظاهراً در حال انجام وظیفه یا مأموریت خود بودند، به سلمان فارسی گفتند ما گرسنه هستیم، برو و از خزانه‌دار پیامبر(ص) چیزی بگیر و بیاور تا ما بخوریم. سلمان هم پیش خزانه‌دار یا مسئول تدارکات مسلمین (اسامه بن زید) رفت و گفت چیزی داری که برای آنها ببرم؟ اسامه گفت چیزی ندارم. سلمان هم دست خالی برگشت و گفت چیزی برای خوردن نبود.


وقتی سلمان از نزد آن دو نفر برگشت آن دو شروع کردند به غیبت کردن و در مورد اسامه گفتند که آدم بخیلی است و در مورد سلمان گفتند: سلمان را اگر بر سر یک چاه پُرآب بفرستیم، چاه خشک خواهد شد!

آن دو نفر برای کاری نزد پیامبر(ص) رفتند. حضرت به آنها فرمود: آثار گوشت خوردن را در دهان شما می‌بینم. آنها گفتند: ما اصلاً امروز گوشت نخوردیم. حضرت فرمود: چرا! گوشت سلمان و اسامه را خوردید...


امام صادق(ع) می‌فرماید: خداوند متعال به حضرت موسی(ع) وحی فرمود: غیبت‌کننده اگر توبه کند، آخرین کسی است که وارد بهشت خواهد شد. و اگر توبه نکند اولین کسی است که وارد جهنم می‌شود ...

این روزها ستون های غیبت و شایعه بافی در روزنامه ها بازارِ گرمی دارند. انگار همه مردم تشنه شنیدن این هستند که کدام هنرپیشه با کدام مرد ثروتمند ازدواج کرده و چرا فلان خواننده از همسرش جدا شده است .

غیبت همه جا هست ، چه در تاکسی ها و چه در خانه ها. البته موضوع غیبت ممکن است از اینجا تا آنجا کمی فرق کند. در دانشگاه ممکن است بحث اصلی بر سر این باشد که چه کسی بخاطر رابطه دوستانه با استاد نمره بیشتری گرفته ، اما بحث بیشتر ادارات پبرامون این است که کدام کارمند بعد از ارتقا، ماشین اش را عوض کرده است . هدف بسیاری از این گپ ها، بیشتر از آنکه ارزیابی دیگران باشد، آگاهی دادن به یکدیگر است . ما غیبت می کنیم چون غیبت کردن به ما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم ، ارتباطات مان را گسترش بخشیم یا به آنها ثبات بیشتری دهیم . به همین خاطر چندان عجیب نیست که بیشتر انرژی گفتاری انسان ها، صرف غیبت کردن از دیگران می شود.

آدم ها مدام کنجکاوند بدانند برای کی ، چه مشکلی پیش آمده،کی کجاست و چه کار می کند، دوستان و خانواده او در چه حال هستند، آیا کسی از رفتار کسی دیگری دلگیر شده است و چرا؟ آدم ها مدام به ریشه یابی روابط اجتماعی مشغولند و ریشه بسیاری از این غیبت ها در عقده ها و کمبودهای روانی است...


****************************

سیم خاردار 21 : شاید غیبت کردم .


شهید بلورچی عزیز نوشته است "شاید" غیبت کردم و ما روزانه بارها غیبت می کنیم،به قول یکی از دوستان کباب(!) می خوریم و اصلا عین خیالمان هم نیست ...


نوع برخورد رزمندگان در مقابل گناهانی مثل غیبت : بچه های جبهه و جنگ هنگام مواجهه با گناهان و رفتارهای غیراخلاقی، از اصطلاحات و تعبیراتی برای بازداشتن فرد و متوجه ساختنش استفاده می کردند. از آنجا که این روش در عین زیبایی به نوعی با شوخی و طنز همراه بوده و بسیار کاربردی و مفید است، چند اصطلاح که شهدا و رزمندگان در هنگام مواجهه با غیبت به کار می بردند در زیر آورده شده تا شاید ما هم بتوانیم مشابه این روش، نهی از منکر غیبت کنیم. همچنین این روش می تواند منشأ الهام قرار بگیرد به این معنی که خود ما هم می توانیم به همین سبک اصطلاحات و تعبیراتی را بسازیم.

** با چوب کبریت خلال کردن - دست شستن از غیبت و بدگویی کردن از این و آن؛ وقتی کسی در جمع شروع به غیبت می کرد، می گفتند: «این چوب کبریت را بگیر لای دندان هایت را پاک کن»؛ کنایه از اینکه دهان و دندان هایت آلوده به گوشت بدن برادر مرده ات شده است.

** التماس دعا داشتن – تقاضای کنایه آمیز غیبت نکردن.

** بحث سیاسی ممنوع - غیبت کردن ممنوع.

** عَلَم عَلَم- غیبت؛ ... [اوستا عَلَم عَلَم].

** غیبت چند بخش است؟ غیبت نکردن و به کار دیگران کار نداشتن؛ ...