از عارفی درباره تقوا پرسش شد،

گفت: آیا راه پرخار و خاشاک را پیموده ای؟

سائل گفت: آری.

گفت: چه کردی؟

 

گفت: از خارها پرهیز می کردم که مبادا به پایم نَخلد.

گفت: در دین خدا نیز چنین با احتیاط و پرهیزکار باش تا به درجه متقین نائل شوی.

از کوچک و بزرگ گناهان دست بکش که این تقوا است و همانند کسی باش که بر روی زمینِ خاردار راه می رود که از هرچه می بیند می پرهیزد.

هرگز گناهان کوچک را ناچیز مشمار که کوه ها از سنگ های ریز تشکیل یافته است و گناهان بزرگ نیز از انباشته شدن گناهان کوچک تشکیل می یابد.


درختی را در نظر بگیرید،برای رشد و به ثمر رسیدن آن نیاز به فراهم شدن عوامل کمال مانند: نور، حرارت، غذا(کود)، آب و هوای آزاد است، با ایجاد این عوامل به طور طبیعی و سریع رشد نموده و به رشد و کمال خود ادامه می دهد. ولی آیا همین آمادگی کافی است، قطعاً نه، بلکه باید از عوامل ضد تکامل مانند آفت های مختلف گیاهی نیز جلوگیری و پیش گیری شود، و گرنه آن آفت ها تار و پود گیاه را می خورند، و آن را درهم می شکنند و از درون متلاشی می سازند.

در انسان نیز در رابطه با کمالات و رشد معنوی نیاز به فراهم شدن عوامل تکامل مانند: علم،ایمان،عمل صالح و رابطه عرفانی و تنگاتنگ با خدا است.

ولی همین آمادگی کافی نیست، بلکه باید از هرگونه عوامل ضد تکامل، یعنی آفت های گناه دوری کرد، و با سپر تقوا و دژ نیروی ملکوتی ضدگناه، از نفوذ هرگونه گناه به طور قاطع جلوگیری نمود. وگرنه همان گناه همانند آفت های گیاه در این مثال، تار و پود معنویت انسان را می خورد، و انسان را بی محتوا و بی هویت نموده و در پرتگاه هلاکت و سقوط قرار می دهد.


هیچ کاری با تقوا اندک نیست،و چگونه اندک است آن چه که پذیرفته شود؟

حکمت95 نهج البلاغه


*************************

سیم خاردار 16 : تقوا نداشتم.

 

معنای لغوی تقوا عبارت است از نگه داری خود از آنچه که به انسان ضرر می‌زند...

به نظر شما چرا شهید بلورچی عزیز در 16 اُمین مورد اینقدر صریح گفته اند که : تقوا نداشتم؟؟!

مگر نه این است که تمام وجود شهدا پر از تقوا بوده است؟!