انسان حقیقتی است ممتد ، از فرش تا فوق عرش. " ملاصدرا"

ظاهر این تعریف برای همه مفهومه... یعنی انسان موجودی هست که هم شانیت مادی داره هم برزخی هم ملکوتی و عرشی و هم فوق ملکوت و الهی...

هیچ موجودی شما در آفرینش خدا نمی بینید که با همه عوالم وجودی سنخیت داشته باشه مثلا فرشته ها فقط ملکوتی هستن حیوانات و گیاهان فقط مادی هستن.. حالا حیوانات تا حدی ادراکات خیالی هم دارن... اجنه تا سر حد ملکوت میتونن عروج پیدا کنن... اما این میان تنها انسانه که قابلیت این رو داره که در تمام عوالم وجودی قدم بگذاره

اما من میخوام مطلب دیگه ای رو عرض کنم.. به اون کلمه "ممتد" در تعریف اول صفحه توجه کنید...

این "ممتد" یعنی چه؟ ...

مثال: اگر همه عوالم ( ماده و برزخ و ملکوت و جبروت و ...) رو دانه های تسبیح در نظام آفرینش حساب کنیم انسان به مثابه نخ تسبیح هست این ممتد یعنی همین نخ تسبیح..

مثالی دیگه: الان بدن شما یک مجموعه واحد هست یعنی دست و پا و چشم و گوش و ... همه در مجموعه ای واحد به نام بدن شما با هم متحد شدن و خواسته های شما رو انجام میدن... این اتحاد اعضا و جوارح شما زیر سر چیه؟؟... چون روح در بدن شما هست اینها با هم متحدن... روزی که روح از بدن جدا بشه میبینید که این اعضا از هم متلاشی میشن و اتحادشون از بین میره

در نظام آفرینش کل عوالم به مثابه اعضا و جوارح بدن شما هستن و انسان به مثابه روح شما هست

همه میدونیم که طبق آیات و روایات عالم ملکوت و ملائکه بر عالم ملک و ماده احاطه دارن و اگر احاطه ملکوت بر ماده نبود عالم ماده ای پدید نمی آمد یا به قول تجربییون فیزیک مقهور متافیزیک هست و نمیشه بدون شناخت متافیزیک حتی تعریف درستی از فیزیک کرد.

حالا سوال اینجاست که ملکوت از یک سنخ دیگه هست و ماده هم از یک سنخ کاملا متفاوت... چگونه بین دو موجودیتی که هیچ سنخیتی با هم ندارن ارتباط برقرار میشه؟...

این ارتباط زیر سر انسانه... منظور انسان کامل هست که الیوم امام زمان من و شما باشه... اگر انسان کامل (امام) نباشه تمام نظام خلقت نابود میشه...

واسطه فیض یعنی این دوستان.... فقط انسانها در خلقت خودشون نیاز به واسطه فیض ندارن بلکه تمام نظام آفرینش نیاز به واسطه فیض دارن... اگر امام با بدن عنصری نباشه تمام کهکشانها نیست میشن چون امام بدن مادی داره عالم ماده وجود داره چون امام بدن مثالی یا برزخی داره عالم برزخ وجود داره چون امام حقیقت عقلانی یا ملکوتی داره عالم ملکوت وجود داره و ...

حالا میفهمیم چرا به امام میگن قائم... یعنی تمام خلقت قائم به امام هستن یعنی تمام آفرینش قائم به واسطه فیض هستن...

چند روایت و حدیث هم عرض کنیم و التماس دعا:

از امام صادق یا امام باقر پرسیدن: حضرت آدم چند سال پیش زندگی میکرد؟

فرمود: کدوم آدم؟

عرض کرد: مگه چند تا آدم داریم؟

فرمود :همینطور آدم پشت آدم...

حدیث از امام صادق:  الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق

و اون حدیث معروف که اگر اهل بیت نبودن هیچ چیز خلق نمیشد...

دوستان همه ما میتونیم به این تعریف ملاصدرا از انسان فعلیت ببخشیم تا چقدر طلب داشته باشیم و همت کنیم....

اگر ما منتظر هستیم  پایین ترین مرتبه انتظار، انتظار زمانی هست... که مثلا در چه زمانی آقا حکومت تشکیل میدن... مثل این میمونه که به بچه مهد کودکی بگی علم رو تعریف کن اون هم بگه یعنی اینکه بتونم بنویسم...

ما منتظریم تا مثل آقامون حقیقتی ممتد از فرش تا فوق عرش بشیم.... راه بازه... یا علی

آقا هزار و اندی سال هست که میفرمایند : تعالوا

ما هزار و اندی سال هست که جسارت میکنیم : اهبطوا ( همان آقا بیای خودمون)

.

.

پیشاپیش عذرخواهم اگر نظرات دیر تایید میشود

التماس دعا