این روزها خداحافظی ها و حلالیت طلبیدن های دوستان و آشنایان امانمان را برید ...

دیدن کاروان پیاده عشق از قاب رسانه ها که بماند ...

نمی دانم !

شاید ما جور دیگری باید برویم ...

اگر به پیاده روی اربعین نرفتیم ،

لبیک گفتنمان که نباید قطع شود !

لبیک یا حسین یعنی : نماز اول وقت ...

هنوز هم می شود حسین علیه السلام را یاری کرد ...

************************************

امام حسین علیه السلام روز دوّم محرم وارد کربلا و روز دهم شهید شد. بنابراین مدّت اقامت حضرت هشت روز بود و مسافرى که کمتر از ده روز بماند نمازش شکسته است.

نماز دو رکعتى دو دقیقه بیشتر طول نمى کشد، به خصوص در هنگام خطر، امام حسین علیه السلام نیز روز عاشورا بارها به خیمه ها رفت و آمد داشت و مى توانست نماز ظهرش را در خیمه بخواند، ولى بنا داشت در معرکه بخواند. دو نفر از یارانش جلو نماز حضرت ایستادند و سى تیر را به جان خریدند، ولى نماز آشکارا برگزار شد نه در خیمه.

آرى، به صحنه کشاندن نماز یک ارزش است. نباید در هتل ها، شرکت ها، پارک ها، فرودگاه ها، خیابان ها و رستوران ها، نمازخانه در گوشه باشد، بلکه باید در بهترین مکان و در جلو چشم دیگران نماز اقامه شود، زیرا هر چه از جلوه دین کم شود، به جلوه فساد اضافه خواهد شد.

اگر کاسبها اوّل وقت کنار مغازه خود اذان بگویند، مشتریان بد حجاب، خودشان را جمع تر خواهند کرد ... (1)

************************************
سیم خاردار 10 : حضور قلب در نماز خیلی کم بود.

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از آیت الله قاضی نقل می کنند که ایشان می فرمودند : اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند ...

پس شاید بشود این نتیجه را گرفت که نماز اول وقت خواندن و ترجیحا به جماعت ، خودش مقدمه ای است برای پیدا کردن حضور قلب ...

 

آیت الله بهجت : این احساس لذت در نماز، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز. آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. معصیت، روح را مکدّر میکند و نورانیّت دل را میبرد. و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند ...

گناه نکردن در طول روز + نماز اول وقت به جماعت = حضور قلب ... 

اشک نوشت : در آن عطش و درگرمای  صحرای سوزان  کرب و بلا نماز اول وقت با جماعت را رها نکردی تا  این روزها نمازهایم اول وقت باشند و به جماعت ... اما نمی دانم چرا نمازهایم ،نماز نیستند... ؟

_________________

(1) :برگرفته از کتاب 114 نکته درباره نماز - حاج آقا قرائتی