امیر المومنین علی (علیه السلام) :

خداوند روزه را واجب کرد تا بوسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه - حکمت 252


ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) بر شما مبارک

روزی امام حسن مجتبی (علیه السلام) از بیابانی عبور می کردند و به چوپانی برخورد کردند و با او نشستند و خود را معرفی کردند ،‌ بعد از صحبت امام به او گفت می خواهیم امروز نهار میهمان تو باشیم .

چوپان گفت : چیز مناسب و درخوری در بساط ندارم آقا

امام گفت : هر چه هست باهم می خوریم

غذا را با هم خوردند و موقع جدایی امام به او گفت بر ضمه تو است اگر مدینه آمدی وعده ای غذا میهمان ما باشی ...

چندی بعد به شهر مدینه آمد ، سراغ منزل امام را گرفت و به درب منزل آمد و دقلباب کرد و امام حسین (علیه السلام) درب را باز کردند و سراغ امام حسن (علیه السلام) را گرفت و امام به او گفت برادرم به بیرون شهر رفته است و هنوز برنگشته اگر کاری دارید انجام دهم و چوپان از بیان موضوع امتناع کرد و خدا حافظی کردند.

بعد از ساعتی امام حسین (علیه السلام) به جلوی درب منزل آمدند و دیدند آن فرد جلوی درب منتظر امام نشسته است. او را به درون خانه آوردند و جویای کارشان شدند و چوپان موضوع را به حسین ابن علی (علیه السلام) گفتند ،‌ امام بسیار خوشحال و خشنود شدند و گفتند بر من است که تو را سیر کنم و غذایی آماده کرده و به او دادند ،‌ موقع رفتن چوپان امام از وضعیت کار او سئوال کرد و گفت که کارگری است و برای فردی کار می کند.

امام حسین (علیه السلام) با او راهی شد و نزد اربابش رفت - درخواست خرید غلام را داد اما ارباب نپذیرفت و گفت غلام خوبی است و مورد اطمینان ،‌ امام سه برابر قیمت پیشنهاد داد و او را خرید و آزاد کرد ،‌ بعد امام گفت گوسفندانت را نیز به من بفروش ،‌ گوسفندان ارباب را هم خرید و به غلام هدیه کرد و امام باغ ارباب را هم خرید و به غلام بخشید.

غلام علت این بخشندگی را سئوال کرد - امام حسین (علیه السلام) فرمود در زمانی که کسی برادرم امام حسن (علیه السلام) را تکریم نکرده و جواب سلامش را هم نمی دادند تو وعده غذایی به او دادی و او را سیر کردی ،‌ تازه این پاداش دنیایی تو است ...


پی نوشت:

  • خوش به حال غلام که اینگونه مورد تفقد قرار گرفت و خوش به حالش که امام به او پیشنهاد غذا داد و در واقع خواست او را سعادتمند کند ...

  • و خوش به حال کسانی که برای امام حسن (علیه السلام) سفره پهن می کنند که مزدشان را برادر می دهد ...

  • خدارا شاکرم که امسال رزق شهدایمان زیاد شده است ، از سال تحویل که در مناطق بودیم و با شهدا ،‌ امسال زیاد دعوت می شویم و می طلبند شهدا ،‌ شکر خدا بعد از چند سال مجدد شبهای ماه رمضان منزل شهدا میهمان هستیم ،‌ دوشنبه هم احتمالا منزل شهید ابراهیم هادی و بعد از آن افتتاح خانه کشتی شهید ابراهیم هادی دعوت شده ایم ..

  • شب های زوج منزل شهدا هستیم که ان شاالله در زمانهای مناسب و در طول سال خاطرات شهدا را می نویسیم