سلام علیکم

 

سال نو بر شما مبارک

شهادت حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه و آله را نیز تسلیت عرض می کنم

 

همین اول کار، یه چند تا صلوات مشتی بفرستید

 

خب حالا بفرمایید که از رنگ ها چی می دونید؟

 


پی نوشت1:

نمی دونم این مطلبی که می نویسم را چند نفر می خوانند اما امیدوارم برای کسانی که مطالعه می کنند جذاب باشه و وقتشون را نگرفته باشم...

 

خب بسم الله...

اولین مطلب در مورد رنگ هاست...

تا حالا فکر کردید رنگ ها چطوری به وجود می آیند؟

رنگ ها وقتی به وجود می آیند که منبع نور، سطح برخورد و سیستم بینائی وجود داشته باشد. بنابراین فقط موجوداتی قادرند رنگ ها را ببینند که چشم داشته باشند.

اما همه این موجودات، به یک اندازه، رنگ ها را از هم تشخیص نمی دهند. مثلاً بیشتر حیوانات، تصاویر را به صورت خاکستری می بینند. یا حداکثر چند رنگ مختصر، در تصاویری که می بینند را تشخیص می دهند. اینکه می بینید جلوی گاوها، پارچه قرمز تکان می دهند، ربطی به رنگ قرمز آن ندارد. چون گاوها، اصولاً حیوانات کنجکاوی هستند و هر چیزی که حرکت داشته باشد، توجه آنها را جلب می کند. شاید یکی از دلایلی که نفر اول، حرکت پارچه قرمز را ابداع کرد! این بوده که رنگ قرمز برای انسان ها، هیجان انگیز است.

حتی بین خود انسان ها هم، تشخیص رنگ ها به یک میزان نیست. بعضی از انسان ها، دچار کور رنگی هستند و رنگ ها را مانند انسان های معمولی، تشخیص نمی دهند بلکه به طور مثال رنگ آبی را قرمز حساب می کنند. همچنین بین مردان و زنان نیز، تشخیص رنگ متفاوت است. به طور مثال یک آقا، همه طیف سبز را سبز می داند اما یک خانم می تواند انواع و اقسام سبز را نام ببرد.

به ابتدای مسئله برگردیم. مهمترین منبع نور، خورشید است. اما چشم انسان، نمی تواند نوری که از خورشید ساطع می شود را به طور کامل ببیند.

 

 

بلکه فقط بخشی از این نور، قابل رویت است. در واقع نور خورشید وقتی با سطح برخورد می کند و بازتاب آن به چشم انسان می رسد، بقیه قسمت های آن، در فضا باقی می ماند و ما نمی توانیم آنها را به صورت مستقیم ببینیم. دلیل محکم آن هم این است که نمی توان به طور مستقیم و بی واسطه، به خورشید نگاه کرد.

اما اگر خواستید به خورشید نگاه کنید از ماسک های جوشکاری کمک بگیرید. این ماسک ها، فیلترهائی هستند که جلوی نور مادون قرمز و فرابنفش را می گیرند تا به چشم مخاطب ضربه ای وارد نشود. حال اگر به کمک ماسک به خورشید نگاه کنید، یک تصویر کاملا سیاه و یک دایره سبز رنگ خواهید دید.

 

خب تا اینجا چطور بود؟

دوست داشتید؟

ادامه بدم؟