آیت الله مجتبی تهرانی :
در جلسات گذشته در مورد اینکه تربیت را از کجا شروع کنیم، گفتیم که سفارش شده است اوّل انسان قوّه خیال و وهم خود را تربیت کند که به آن میگویند: ضبط خیال. چون مبدأ افعال و اقوالی که از انسان صادر میشود، همان مسائلی است که در درون انسان میگذرد و مرتبط با تصوّراتی است که منشأ آن، وهم و خیال است؛ لذا اوّلین گامِ تربیت، ضبط خیال است. حالا چگونه خیال را ضبط کنیم؟ گفتیم که خیال باید وارد منزل تفکر شود. چند شاخه از منزل تفکر را هم تذکر دادم که انسان باید چگونه تفکر کند تا بتواند این نیرویی را که از نظر واردات درونیاش افسار گسیخته است، مهار کند.
در آخرِ جلسه گذشته عرض کردم که اینجا است که میگویند: فرد وارد منزل عزم میشود. عزم نسبت به اینکه دیگر دستش آلوده به گناه و خلافکاری نشود و از آن طرف هم واجباتی را که بر عهدهاش است، انجام دهد و از طرف دیگر مسأله جبران مافات است. بنا بگذارد آنچه را در گذشته به تعبیری خراب کاری کرده، آنها را اصلاح کند.
جایگاه عمل در تربیت:
انسان بعد از آن که قوّه خیال را ضبط کرد و آن را در اختیار گرفت، یعنی نگذاشت هر سِنخ تصوّری در ذهنش عبور کند و در نتیجه اسیرِ آن تصوّرات و واهمههایی که در نفس نقش میبندند و غالباً هم چه در ربط با انسانیت و چه تدین از امورِ باطله هستند و بعد هم تصمیم به اصلاح، یعنی تربیتِ خودش گرفت، اینجا است که نتیجه روی عمل ظاهر میشود. این مسأله، مسأله تعقّلی و نشستن و بحث و این حرفها نیست. بنا گذاشتم به اینکه از این به بعد آنچه را که مطابق عقل و شرع است عمل کنم. مسأله، مسأله عمل است. آنچه را که در گذشته از نظر تکالیفم کسر گذاشتهام، جبران کنم. یعنی چه؟ عملاً جبران کنم، همه اینها عملی است. لذا علمای اخلاق وقتی که وارد بحثِ تربیت و خودسازی میشوند، میگویند که اوّل باید از ظاهر شروع کرد، چون جنبه عملی است. ظاهر را چه از نظر دیداری، چه از نظر گفتاری و چه از نظر رفتاری مطابق شرع و عقل قرار بده، لذا میگویند: باید از ظاهر شروع کرد و اسم این را تربیتِ جوارح میگذارند.
چشم به هر چیزی نگاه نمیکند، گوش به هر آهنگی گوش نمیدهد، تربیتِ عملی همین است. وقتی انسان وارد این مرحله میشود که تصمیم گرفت اعمالش را اصلاح کند، جنبه عملی دارد.
چون نفس به معنای اخصّ از سه قوّه شهوت و غضب و وهم تشکیل شده است. انسان باید هر سه را تربیت کند. حالا کسی رفته است و انشاءالله وهم را تربیت کرده است، ضبط خیال کرده است، همینطور که گفتیم اینجا واردِ عمل میشویم. اینجا نوبت به آن قوای دیگر، یعنی شهوت و غضب میرسد؛ چون آنها را هم باید تربیت کرد. آنها را هم باید مهار کرد. یک مهار، مهار تصوّرات است که میگویند ذهنت را نسبت به اموری که باطله است و تو را تحریک میکند، مهارکن. این تصوّرات چه چیزی را تحریک میکنند؟ شهوت و غضب را، میگویند این تصوّرات را ضبط کن، وهم میخواهد تو را به جای آن تصوّرات ببرد.
ولی خوب اصلا محتوا ندارند و فقط و فقط قصد اقدام این شبکه ها برای برداشت های امنیتی است متاسفانه
و خیلی ها هم دامن میزنند به اینها
حالا کاری به بخش ابتذالش نداریم ولی مثبتش هم چیزی ازش در نمیاد به نظر من ولی خوب مثلا برای این که بین نفراتی برای صرفه جویی در هزینه بشه خوبه ولی بُعد امنیتیش نباید فراموش بشه
درخصوص ضبط خیال هم که این روزها فکر کنم همه ما به این موضوع احتیاج مبرم داشته باشیم و به صورت عملی تمرین کنیم
من که خودم به شخصه دنبال این سلسه دستورات هستم
اتفاقا چندی پیش کسی از من راجع به همین موضوعات و کنترل فکر و شهوت سئوال کرد که ما ارجاعش دادیم به پست های شما که بیایند و بخوانند
چون توضیح دادن این موضوعات در ظرف چند دقیقه امکان پذیر نیست