نامه ی شهید محلاتی به دخترش در شب ازدواجش

«بسم الله الرحمن الرحیم»

از آیات خدا این است که برای شما زوج آفرید و میان شما مودت قرار داد. نور چشم عزیزم، فرزندم، ندا! بعد از حمد و سپاس خداوند و سلام و درود بر نبی اکرم (س) و آئمه ی هدی(ع). من با لطف و کرم خداوند شما رو بزرگ کردم و تمام سعی من این بود که شما را به تربیت اسلامی تربیت کنم و حقوق شما را ادا کنم. امیدوارم که این وظیفه را انجام داده باشم.اگر کوتاهی کرده باشم، ان شاالله خداوند مرا ببخشید و شما هم مرا حلال کنید. 

لازم دانستم تذکرات خیر خواهانه ای را به شما بدهم و حتما بدانید اگر به این نصایح عمل کنید، خیر و سعادت آخرت و دنیا نصیب شما خواهد شد.

بدانید که این زندگی با تمام جلوه های آن تمام می شود و من و شما به پیشگاه خدامی رویم و آن چه برای ما می ماند ایمان به خدا و عمل صالح است. باید تقوا را پیشه ی خود سازیم. واجبات دینی را به جا آورید و از جمع گناهان پرهیز کنید. مخصوصا نماز را در اول وقت با خلوص بخوانید و سایر عبادات را به جا آورید و ا تراز خود را با خداوند، دائم برقرار کنید و خودتان را به او بسپارید و در گرفتاری ها به او پناه ببرید.

از گناهان اجتناب ورزید، خصوصا مراعات حجاب خود را نمایید. برای شوهر خود هر نوع دوست دارید آرایش کنید ولی در انظار نامحرم خود را حفظ نموده و با حجاب شرعی باشید، حتی اگر در مقابل بستگان نامحرم باشید و از مزاح های بد در جلوی آنان خودداری کنید.

احترام شوهر را حفظ کنید و اسرار او را نزد کسی نگویید، به خصوص در جمع فامیل به او بیشتر احترام نمایید و بدون اجازه ی او حق ندارید از منزل خارج شوید و او به قصد منزل پدر باشد....

اخلاق اسلامی داشته باشید. اگر تمام وسایل زندگی برای شما فراهم باشد ولی در منزل خوش اخلاق نباشید، زندگی جهنم خواهد شد. از هر نوع خشونت و بد اخلاقی و غرور و تکبر و الفاظ زشت خودداری نمایید، زیرا زندگی شما را به مخاطره خواهد انداخت.

در مقام خوبی ها و بدی ها، خوشی ها و ناراحتی ها، با شوهر خود نزدیک باشید، هیچ گاه مطالبت نکنید چیزی را که برای او مقدور نیست. قناعت را پیشه ی خود سازید و از اسراف و ولخرجی پرهیز کنید و به فکر آینده ی خود باشید.

در طول زندگی فقط به فکر خود و راحتی خود نباشید. دیگران به خصوص افراد فقیر را شریک زندگی خود کنید و به آنان کمک کنید.

در جلسات عمومی، با وقار و با شخصیت و سنگین باشید و حجاب و عفت خود را حفظ نمایید.

از اموال شوهر بدون اجازه ی او به کسی نبخشید و هر نوع تصرفی باید به اذن او باشد.

به پدر و مادرشوهر و فامیل های آنان نهایت احترام را داشته باشید. 

آبروی پدر و مادر و فامیل خود را حفظ و در نظر بگیرید و پیوسته باعث عزت و ابرو باشد.

پدر جان این تذکرات به عنوان خیرخواهی یادآور شدم و شما را به خدا سپردم. آن شاالله خداوند به شما خیر دنیا و آخرت مرحمت نماید و بین شما و شوهرتان الفت و محبت همیشگی ایجاد نماید. هفته ای یک بار این نامه را بخوان و ضمنا از خوان ن قران و کتب دینی غفلت نکنید که در تربیتتان بسیار موثر است. «پدر مهربان شما فضل الله محلاتی)


منبع: خاطرات و مبارزات شهید محلاتی- مرکز اسناد انقلاب اسلامی 


پ.ن: این روزها بازار عقد و عروسی داغ هست با پایان ماه محرم و صفر به نظرم رسید این نامه رو بزارم براتون تا شما هم استفاده کنید.التماس دعا