خدای متعال فرمودند چ کسانی می آیند و اجازه می گیرند تا در جهاد شرکت نکنند:

کسانی که قدرت اجتماعی و سیاسی دارند

کسانی که ثروت دارند

کسانی که راحت طلب هستند 

کسانی که نتیجه را زود می خواهند

ادامه چرا زجر کشیدن چون خدای متعال به پیغمبر(ص) فرموده است:« فستقم کما اومرت و من تابع معک»

پیغمبر (ص) فرمود این آیه مرا پیر کرد یعنی همان طور که دستور دادم استقامت بورزید و مقاومت کنید یعنی یک وقت دست از جنگ و استکبار ستیزی بر ندارید و اصحابت دست از جنگ بر ندارند. پیغمبر (ص) می جنگید اما یه عده از اطرافیانش از جنگ فرار می کردند. آن چهار عده که در جهاد شرکت نمی کردند آمدند به پیغمبر (ص) می گفتند که ما پول می دهیم اما جنگ نمی آییم،

اهل سختی کشیدن نبودن و زود نتیجه می خواستند پیامبر(ص) فرمود این افراد مرا پیر کردند.

اگر این آیه رعایت می شد امام حسن مجتبی(ع) شهید نمی شد مجبور به صلح نمی شد و دیگر ائمه این قدر سختی نمی کشیدند. اگر همین یک آیه را شیعیان و اطرافیان امیرالمومنین (ع) رعایت می کردند امیرالمومنین (ع) وقتی سخنرانی می کردند بر صورتش نمی زدند که در آخر بگویند این روستائیان، این عمار، مجازند مجاهدین فی سبیل الله.

خدای متعال به پیغمبر(ص) فرمود: برو به اطرافیان و اصحابت و به آنهایی که می گویند ما مسلمانیم بگو اگر پدران، مادران، فرزندان، همسرتان و قوم قبیله شما و مال و مکنت و شغل تان زندگیتان را بیشتر از خدا و رسول خدا و جهاد فی سبیل الله دوست داشته باشید فاسقید و منتظر بمانید تا من حساب شما را برسم و نمی گذارم تا هدایت شوید.


البته این فرموده خدا این طور نیست که شما زن و بچه و اموال خودتان را دوست نداشته باشید بحث اینجاست که کدامشان را بیشتر دوست داشته باشید و الا اباعبدالله(ع) این فرمانده غریب و تنها بچه هایش را دوست نداشت؟ یا بچه هایش او را دوست نداشتند؟ اما امام حسین (ع) جهاد فی سبیل الله را دوست داشت امام اهل بیتش را هم دوست داشت.


پایان 


برگرفته از سخنان حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان(جلسه هفتگی)