بسم الله الرحمن الرحیم

یک آفت دیگر ورود در مسابقه‌ی زرق و برق زندگی است؛ یک مسابقه‌ای است دیگر: دنبال زرق و برق زندگی دویدن، دنبال وسایل تجملّاتی بیشتر، دنبال زندگی بهتر، دنبال درآمد بیشتر. دویدن یک مسابقه است، اهل دنیا در این مسابقه واردند؛ حالا بعضی‌ها زرنگ‌ترند در این مسابقه، میروند جلو تا میلیاردها بالا میکِشند، بعضی‌ها به آن زرنگی نیستند. امّا اهل دنیا در مسابقه‌اند، کسانی که دنیاپرستند. در این مسابقه وارد نشوید. نگویید فلانی دارد، فلانی به دست آورده، من دستم خالی است، من هم باید داشته باشم؛ نه، این نه فقط از آفات بسیج، [که از] آفات هر مؤمن است. خیلی‌ها را ما دیدیم آدمهای خوبی بودند، آدمهای علاقه‌مندی بودند، وقتی افتادند توی دنیا و زرق و برق و مانند اینها، یواش‌یواش‌یواش تیزی‌ها کُند شد، توانایی‌ها کم شد، انگیزه‌ها ضعیف شد. انگیزه که ضعیف شد، اراده‌ها هم ضعیف میشود. اراده که ضعیف شد، در عمل خودش را نشان میدهد. [از دست‌] رفتند. آفتها این است.

امام خامنه ای - دیدار با بسیجیان - 94/9/4

پی نوشت:

در نشستی که گفته بودم ، عرض کردم پایگاههای بسیج را 10 تا 15 سال قبل با پایگاه‌های امروز مقایسه کنید ، چقدر امکانات کم بود ، فضا برای کار کم بود ، سیستم کامپیوتری وجود نداشت و ... اما شور و هیجان و فعالیت غوغا می‌کرد اما امروز با این که امکانات بیشتر شده آن شور و هیجان و فعالیت به آن سبک نیست.

با یه نفر پولدار صحبت می‌کردم چند وقت پیش ، می‌گفت: دیگه وقتی به پول می‌رسی اشباع که هستی دیگه پول هم به کارت نمیاد ، دیگه انگیزه‌ای برای کار و فعالیت نداری و نیازی هم نمی‌بینی ...

حالا پرداختن به زرق و برق هم دو حالت داره یا برنده می‌شوی و چیز مهم‌تری را از دست می‌دهی و یا بازنده می‌شوی و باز هم آن مهم‌تر را از دست داده ای ...

کار و فعالیت خوب است اما به میزان و به اندازه ، به نظرم بخشی از وقت و زندگی همه باید صرف امور خدایی و خیر و فی‌سبیل‌الله باشد که اگر اینطور شد ، دنیا گلستان خواهد شد.

کمی به کار و فعالیت فی‌سبیل‌الله که همه انجام دهند فکر کنید.

نظرات دوستان هم برایم راهگشاست و منتظرم.